Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Service Desk Evolution

Service Desk Evolution -ryhmä toimi aikaisemmin nimellä “mittarikerho”. SIGin perustamisen ja nimen muutoksen yhteydessä ryhmän toiminta suunnattiin mittareista koko service desk -funktion kehittämiseen ja tulevaisuuteen. Tavoitteena on keskustella, analysoida ja visioida, miten service desk tulee muuttumaan, ja miten sitä johdetaan kohti 2100-lukua.

SDE eli Service Desk Evolution SIG perustettiin loppuvuodesta 2013. Ryhmä muodostui pääasiassa jäsenistä, jotka olivat kokoontuneet jo aikaisemmin ns. mittarikerhona.

Ryhmän yleisenä tavoitteena on ollut visioida, millainen on service desk vuonna 20×0. Aihetta on tarkasteltu monesta eri näkökulmasta: Millaisia muutoksia nähdään strategioissa, johtamisessa, mittaamisessa ja mittareissa, henkilöstössä ja osaamisvaateissa, organisointitavoissa, prosesseissa, työkaluissa, asiakkuuksissa ja esimerkiksi palveluiden tuottamismalleissa.

Ensimmäisenä tehtävänä vuoden 2014 alussa laadimme roadmapin service deskin kehityksestä vuosilta 1990–2045, eli hieman historiaa ja kehitysaskeleita tulevaisuuteen. Tuloksia esiteltiin sekä aamiaisseminaarissa toukokuussa 2014 että saman vuoden vuosikonferenssissa.

Vuoden 2015 aikana keskityimme service deskin tulevaisuuden trendien määrittelyyn. Metropolian opiskelijat Samuel Arasmo ja Aarni Kekkonen laativat aiheesta opinnäytetyön, joka valmistui keväällä 2016. Materiaalit löytyvät kohdasta "materiaalipaikka vielä määriteltävä"

Syksy 2016 meni seuraavaa selvityskohdetta miettiessä. Aiheeksi on nyt kiteytynyt service deskin käyttäjäkokemus ja siihen vaikuttavat tekijät. Aihetta tullaan tarkastelemaan sekä UX- (user experience) että palvelumuotoilun näkökulmasta. Tavoitteena on käynnistää työ tammikuun aikana.

Vuosi 2018  SDE SIG -ryhmä kokoontui vuoden aikana neljä kertaa eli Goforella 9.5., skypellä 12.9. ja 21.9. sekä Kappelin kahvilassa 13.12.

Alkuvuodelle suunnittelu opinnäytetyö Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa peruuntui, koska sopivaa tekijää ei löytynyt. Myös suunniteltu service desk -teemainen aamiaisseminaari siirtyi vuodelle 2019 aikataulusyistä. Joulukuun palaverissa haastateltiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijaa mahdollisena opinnäytetyön tekijänä. Opintosuunnitelma valmistunee tammikuussa 2019, jolloin yhteistyöstä päätetään.

Ryhmän puheenjohtajana toimii Hanna Tossavainen, Enfo. Ota yhteyttä (sde.sig@itsmf.fi) ja tule mukaan toimintaan!

Ryhmän julkaisut

Asiasanat