Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Palvelujohtamisen teko ja tekijä sekä itSMF-yhdistyksen aktiivi 2025 -voittajat

Vuoden palvelujohtamisen teko ja -tekijä sekä itSMF-yhdistyksen aktiivi 2025 palkittiin itSMF Finlandin vuosikonferenssissa 6.11.2025. 

Vuoden palvelujohtamisen teko on Palveluhallinnan nykytilan tutkimus

Vuoden palvelujohtamisen tekona palkittu Palveluhallinnan nykytilan tutkimus on merkittävä ja laaja-alainen yhteistyöhanke, jonka toteuttajina toimivat itSMF Finland, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu. Tutkimus tarjoaa pitkään kaivatun, vertailukelpoisen ja jäsennellyn kuvan suomalaisen palvelunhallinnan käytännöistä, kypsyydestä ja kehityssuunnista. Se kokoaa yhteen tietoa eri organisaatiotasoilta ja rooleista – asiantuntijoista ylimpään johtoon – ja luo näin perustan palvelujohtamisen osaamisen ja toimintatapojen systemaattiselle kehittämiselle Suomessa.

Tutkimuksen arvo on sen konkreettisessa hyödynnettävyydessä. Tuloksia voidaan käyttää suoraan koulutusten ja osaamisen kehittämiseen sekä palvelunhallinnan viitekehysten kansalliseen soveltamiseen. Laaja osallistujapohja ja poikkiorganisatorinen näkökulma tekevät tutkimuksesta edustavan ja vaikuttavan. Hanke lisää läpinäkyvyyttä, vertailtavuutta ja yhteistä ymmärrystä siitä, missä suomalainen palvelunhallinta tällä hetkellä menee ja mihin sen tulisi kehittyä. Lopputuloksena se vahvistaa koko palveluekosysteemin toimivuutta – parantaen tuottavuutta, asiakaskokemusta ja luottamusta sekä julkisissa että yksityisissä palveluissa.

Vuoden palvelujohtamisen tekijä on Aki Lähteenmäki, Justin Group

Aki Lähteenmäki on monipuolinen ammattilainen, jonka kädenjälki näkyy laajasti suomalaisessa ja kansainvälisessä palvelujohtamisen kentässä. Mikkelistä kotoisin oleva Aki on kulkenut pitkän ja vaikuttavan tien puhelinmyyjästä ja valvomon vetäjästä arkkitehdiksi, konsultiksi ja yrittäjäksi. Hänen työssään yhdistyy analyyttinen ajattelu, käytännönläheisyys ja kyky tuoda selkeyttä monimutkaisiin kokonaisuuksiin. Akin poikkeuksellinen taito kuunnella, kiteyttää ja rakentaa ymmärrettäviä malleja on auttanut lukuisia organisaatioita kehittämään palveluitaan tehokkaammin ja johdonmukaisemmin.

Akin vaikutus ulottuu myös laajemmalle yhteisöön. Hän on julkaissut merkittäviä, vapaasti hyödynnettäviä materiaaleja ja työkaluja, kuten Käytännön CMDB-tietomallin (PDMC), jota käytetään jo yli 45 maassa, sekä lukuisia maksuttomia suunnittelupohjia palvelutarjoomien ja prosessien kehittämiseen. Hänen teoksensa Muotoilevan palvelunhallinnan käsikirja on tunnustettu käytännönläheiseksi ja eri viitekehyksiä yhdistäväksi kokonaisuudeksi. Lähteenmäen lähes kolmenkymmenen vuoden ura on jättänyt pysyvän jäljen asiakkaisiin, tiimeihin ja palvelujohtamisen kulttuuriin – hän on esikuva ja luottokumppani, joka saa aikaan todellista muutosta.

itSMF-yhdistyksen aktiivi on Janne Tanhua, Alko

Janne Tanhua on todellinen palvelunhallinnan moniottelija – ammattilainen, jonka työ ja asenne heijastavat alan parhaita periaatteita. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus palvelunhallinnan eri osa-alueilta, ja hänet tunnetaan erityisesti tinkimättömästä tavastaan varmistaa, että sekä toimittajat että järjestelmät toimivat parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Janne on ITIL-enthusiasti, joka osaa yhdistää ITILin ja Agile/Safe-mallit saumattomaksi, käytännössä toimivaksi kokonaisuudeksi. Hän uskoo vahvasti CMDB:n ja dokumentoinnin merkitykseen ja osoittaa sen myös omassa työssään tuottamalla laadukasta ja huolellisesti viimeisteltyä materiaalia.

Janne on yhteisönsä kannattelija ja innostaja – aina valmis auttamaan, sparraamaan ja jakamaan osaamistaan. Hän osallistuu aktiivisesti itSMF-toimintaan, muun muassa SIAM SIG -ryhmässä, ja on järjestänyt yhteisölle verkostoitumismahdollisuuksia, kuten Alkon After Work -tilaisuuden. Hänen tekemisensä on ratkaisu- ja yhteistyölähtöistä, ja hän toimii esimerkkinä siitä, miten palvelunhallinnan arvoja voi toteuttaa arjessa. Palkinto on ilo myöntää henkilölle, joka todella elää ja hengittää palvelunhallintaa – suurella sydämellä ja yhteisöä rakentaen.


itSMF Finlandin hallituksen puolesta vielä kerran lämpimät onnittelut palkituille – Olette huomionosoituksenne ansainneet!